Mitt funktionshinder och info om vad det är

ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) är en neoropsykiatrisk funktionsnedsättning som utmärks av bristande uppmärksamhet och hyper- eller hypoaktivitet. Det finns tre varianter av ADHD: en som innebär att man har koncentrationssvårigheter och tenderar att vara inobservant på sin omgivning, en som innebär att man är hyperaktiv och impulsiv, och en som innebär att man har båda de tidigare nämnda sorternas svårigheter.

Namnet ADHD kommer ifrån DSM-IV, den diagnostiska manual som vanligtvis används för psykiska sjukdomar, och kallas i den svenska översättningen för "Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet". En diagnos liknande ADHD utan hyperaktivitet är Attention-Deficit Disorder (ADD).

ADHD är ett omdiskuterat begrepp. De flesta är överens om att termen är relevant som uttryck för en samlad symptombild. Vad som orsakar dessa symtom och vad som är lämplig behandling är inte slutligt fastställt. Diagnosen sätts när vissa symptomkriterier är uppfyllda, och kan t ex gå till så att en psykolog utreder patienten och genom intervjuer och tester avgör om kriterierna för ADHD-diagnos är uppfyllda. Om beteendet har sin grund i en hjärndysfunktion, uppväxtmiljön, en kombination av dessa eller någon annan faktor, kan i dagsläget inte definitivt avgöras.


Tänkte bara visa lite info ang mitt funktionshinder och se vad läsare tycker. För det är mer och mer vanligt idag att ha diagnosen ADHD. Jag HAR blivit mobbad för det innan men det har upphört så tänkte visa vad det innebär med ADHD.
Men sen mitt argument är ju att jag tycker inte på nått sätt att jag fungerar mindre bra än andra bara för ett funktionshinder. Jag som haft diagnosen ADHD och Aspergers sen jag var runt 6 år kan lugnt säga att jag trivs bra som jag är :) Vad tycker ni själv?


Kommentarer
Postat av: m'

visste inte att du hade aspergers! har verkligen inte märkt det överhuvudtaget, vilket måste kännas bra ju? kämpa på :)

2012-01-03 @ 21:09:17
URL: http://moaohlsson.blogg.se/
Postat av: Brimstone

Tack moa nej man mognar även om man har det så ju äldre man blir desto mindre märks det på en också. Dock är det inte så för alla vissa märks det på nått så in i men det är mer Damp delen som egentligen är mindre än ADHD

2012-01-03 @ 21:11:41
URL: http://jessonbrimstone.blogg.se/
Postat av: Frida

Starkt att du skriver om det älsk :* <3

2012-01-03 @ 21:23:01
URL: http://wunderbarafrida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Du kommer väl igen?

E-postadress: (Bara vi ser den)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0